لزوم توسعه مهارتهای حرفهای در کیفیسازی مدارس سما
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۶۶۹۹۷
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: «توسعه مهارتهای حرفهای بهمنظور کیفیسازی مدارس سما مؤثر است.»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شاهینشهر، حجتالاسلام عباسعلی حیدری ظهر امروز در نشست مشورتی معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان به میزبانی واحد شاهینشهر خاطرنشان کرد: «در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهینشهر اقدامات مؤثری برای توسعه کمی و کیفی آموزشی و پژوهشی انجام شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: «واحد شاهینشهر از ظرفیتهای مطلوب برای توسعه همه جانبه برخوردار است و همجواری با صنایع برتر استان اصفهان و داشتن راهبردهای خاص از ویژگیهای آن به شمار میرود.»
حیدری با اشاره به ضرورت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد: «دهه پنجم انقلاب، دهه ثبات و پایداری انقلاب اسلامی است و دشمنیها و کینهتوزی معاندان معیار نیست و نمیتواند در تعالی انقلاب اسلامی خللی وارد کند.»
وی اضافه کرد: «مردم فهیم سال 57 با رهبری مرجع تقلید زمانشناس، شجاع و بابصیرت، مدل مردمسالاری دینی را توسعه دادند و دشمنیها برای جهانی نشدن این مدل در میان ملل دنیاست.»
لزوم ایجاد کارگروههای تخصصی برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان با تأکید بر لزوم ایجاد کارگروههای تخصصی برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: «در بیانیه گام دوم انقلاب گفتمان سازی، توجه به اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی و استفاده از کالای داخلی مورد تاکید قرار گرفته است.»
وی افزود: «تولید علم و دانش از دیگر محورهای تأکید شده در این بیانیه است و تولید علم صرفاً معطوف به استادان نمیشود و دانشجویان و دانشآموزان با استفاده از زمینهسازی دانشگاه نیز میتواند در تولید علم گامهای اساسی بردارند.»
حیدری اظهار کرد: «بومیسازی و اهمیت دادن به فناوری و بازآفرینی نهادهای بازآموزی و تربیتی و پژوهشی برای تحقق اهداف بیانیه بسیار مهم و ضروری است.»
وی اضافه کرد: «در تعلیم و تربیت نیاز به دستورالعملهای خاص است و باید با بازنگری در منابع غنی اسلامی به این دستورالعملها دسترسی پیدا کرد و میتوان نکات تربیتی را از آموزههای قرآن کریم استخراج کرد.»
این چهره فرهنگی توجه به مبحث تحکیم خانواده را ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: «گرم بودن کانون خانواده به عنوان نقش آفرین در عرصههای اجتماعی بسیار مهم است و بدون وجود خانواده منسجم، دلها و ذهنها سرد و تاریک خواهد شد.»
وی افزود: «در تفکر اسلامی زن به عنوان محور بنیادی خانواده قرار دارد و حضور بانوان در عرصههای اجتماعی، علمی و پژوهشی و نقش آفرینی آنان در جامعه باید به نحوی باشد که کانون عاطفه، مهر و محبت و نشر گرمی خانواده از مادران سلب نشود.»
انتهای پیام/4062/
منبع: آنا
کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۶۶۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /